DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Klinik Uygulamalar III
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CCS 403
Güz/Bahar
10
16
13
15
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu derste öğrencilerin; enerji-metabolizma bozukluklarında hasta yönetimini klinik uygulamalar ile öğrenmesi amaçlanmaktadır. Hastadan öykü alma, fizik inceleme, tetkik amaçlı örnek alma, gönderme, sonuçlarını yorumlama, ayırıcı tanı, kesin tanı ve tedavi algoritmalarını oluşturması beklenmektedir. Öğrencinin hastaya biyopsikososyal bütünlük içinde yaklaşması, klinik karar verme süreçlerinde kanıta dayalı karar vermesi, etik davranış özelliklerini bilmesi ve uygulaması, yasal sorumluluklarının bilincinde olması da beklenmektedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1. Hastadan kapsamlı öykü alabilecek, hasta ve yakınları ile uygun iletişim tekniklerini kullanabilecek, bir hekime yaraşır düşünce, tutum ve davranış sergileyebilecektir.
  • 2. Hastalara ayrıntılı sistemik fizik muayene yapabilecektir.
  • 3. Olası tanıları sıralayabilecek ve ayırıcı tanı yapabilecektir.
  • 4. Tanıya yönelik yöntemleri seçerken (kan, idrar, vücut sıvıları vb için kullanılan laboratuvar teknikleri, görüntüleme yöntemleri) uygunluk ve maliyet etkinlik analizi yapabilecektir.
  • 5. Tanı yöntemlerinin sonuçlarını doğru bir şekilde yorumlayabilecektir.
  • 6. Tanısı koyulan hasta için kanıta dayalı ve gerekli durumlarda kişiye özel tedavi algoritması oluşturabilecektir.
  • 7. Tedavisi özel uzmanlık alanı gerektiren hastalıkları ayırt ederek yönlendirilmesi gereken merkezleri tanımlayabilecektir.
  • 8. Risk değerlendirmesi yapabilecek, gerekli önlemleri alabilecektir.
  • 9. Acil olan ve olmayan durumları ayırt edebilecek ve acil durumların ayırıcı tanısı, tanısı ve tedavisi için gereken bütün prosedürleri tanımlayabilecektir.
  • Küçük tıbbi girişimler ve uygulamaları (kan alma, cilt altı, kas içi ve damar içi enjeksiyonlar, mesaneye sonda uygulaması, parmak ucundan kan şekeri ölçümü, EKG çekme, abdominal parasentez, torasentez vb) yapabilecektir.
  • 10. Küçük tıbbi girişimler ve uygulamaları (kan alma, cilt altı, kas içi ve damar içi enjeksiyonlar, mesaneye sonda uygulaması, parmak ucundan kan şekeri ölçümü, EKG çekme, abdominal parasentez, torasentez vb) yapabilecektir.
  • 11. Hastası ve/veya yakınını hastalığı hakkında bilgilendirebilecek ve işlemler öncesinde onların onayını alabilecektir.
  • 12. Beslenme bozukluklarına yaklaşım prensiplerini ve nütrisyonel desteğin temellerini açıklayabilecektir.
  • 13. Akut karınlı hastayı değerlendirebilecek ve ayırıcı tanısını yapabilecektir.
  • Batın travmalı hastaya yaklaşım esaslarını tanımlayabilecektir.
Ders Tanımı Bu derste enerji-metabolizma bozukluklarına ilişkin bilgiler ve klinik uygulamaları yer alacaktır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı İç hastalıklarında belli başlı hastalık bulguları ve klinikte sık karşılaşılan durumlar 1.Kasper DL, Fauci AS, Hauser SL, Longo DL, Jameson JL, Loscalzo J. Harrison’s Principles of Internal Medicine. 19th ed. Philadelphia: McGraw-Hill Education; 2015. p.7-85, p.87-195, p.225-425. 2. Goldman L, Schaffer AI (eds). Goldman-Cecil Medicine. 25th ed. Philadelphia: Elsevier Saunders; 2016.p.24-32 3. Papadakis M, McPhee SJ, Rabow MW. CURRENT Medical Diagnosis and Treatment. A Lange Medical Book. 55th ed. NY: McGraw-Hill Education. 2015. p.20-44.
2 İç hastalıklarında laboratuvar 1.Goldman L, Schaffer AI (eds). Goldman-Cecil Medicine. 25th ed. Philadelphia: Elsevier Saunders; 2016.p.32-44 2.Laposata M. Laboratory Medicine 2nd ed. McGraw Hil,l Access Medicine. 2014. 3.Stern SDC, Cıfu AS, Altkorn D. Symptom to Diagnosis. An evidence- based guide. 3rd ed. McGraw-Hill Education accessmedicine. 2015. p.1-9 4. Rodwell VW, Bender DA, Botham RM, Kennelly PJ, Weil PA. Harper’s Illustrated Biochemistry, 30th ed. NY: McGraw-Hill Education. 2015.
3 Sindirim sistemi, karaciğer ve safra yolları, pankreas hastalıkları ve klinik uygulamaları Kaynaklar 1-13
4 Sindirim sistemi, karaciğer ve safra yolları, pankreas hastalıkları ve klinik uygulamaları Kaynaklar 1-13
5 Akut karın ve karın travmalı hastanın yönetimi Garden, O. James , Andrew W. Bradbury, John L.R. Forsythe, and Rowan W. Parks. "The Acute Abdomen and Intestinal Obstruction." Chap. 12 In Principles and Practice of Surgery, 147 - 67. Edinburgh, UK: Elsevier I Churchill Livingstone, 2012. Garden, O. James , Andrew W. Bradbury, John L.R. Forsythe, and Rowan W. Parks. "Trauma and Multiple Injury." Chap. 7 In Principles and Practice of Surgery, 90 - 103. Edinburgh, UK: Elsevier I Churchill Livingstone, 2012.
6 Gastrointestinal sistem tümörleri ve kanama Garden, O. James , Andrew W. Bradbury, John L.R. Forsythe, and Rowan W. Parks. "Principles of the Surgical Management of Cancer." Chap. 6 In Principles and Practice of Surgery, 80 - 90. Edinburgh, UK: Elsevier I Churchill Livingstone, 2012.
7 Beslenme bozuklukları Cerrahi hastalarda beslenme desteği Garden, O. James , Andrew W. Bradbury, John L.R. Forsythe, and Rowan W. Parks. "Nutritional Support in Surgical Patients." Chap. 3 In Principles and Practice of Surgery, 38 - 45. Edinburgh, UK: Elsevier I Churchill Livingstone, 2012.
8 Endokrin sistem ve metabolizma hastalıkları ve klinik uygulamaları Kaynaklar 1-13
9 Endokrin sistem ve metabolizma hastalıkları ve klinik uygulamaları Kaynaklar 1-13
Ders Kitabı
  1. Kasper DL, Fauci AS, Hauser SL, Longo DL, Jameson JL, Loscalzo J. Harrison’s Principles of Internal Medicine. 19th ed. Philadelphia: McGraw-Hill Education; 2015. ISBN: 978-0-07-180216-1 MHID: 0-07-180216-9 (eBook).
  2. Goldman L, Schaffer AI (eds). Goldman-Cecil Medicine. 25th ed. Philadelphia: Elsevier Saunders; 2016. ISBN: 978-1-4557-5017-7 (hardcover); ISBN: 978-0-323-28800-2 (international edition).
  3. Papadakis M, McPhee SJ, Rabow MW. CURRENT Medical Diagnosis and Treatment. A Lange Medical Book. 55th ed. NY: McGraw-Hill Education. 2015. ISBN: 978-0-07-182486-6 MHID: 0-07-182486-3 (eBook).
  4. Kumar P, Clark M (eds). Kumar & Clark’s Clinical Medicine.  8th ed. China: Elsevier Saunders; 2012. ISBN-13: 978-0-470-65446-0.

5.Gleadle J. History and Clinical Examination at a Glance. 3rd ed.  Malaysia: Wiley-Blackwell; 2012. ISBN-13: 978-0-470-65446-0.

  1. Kassirer JP, Wong JB, Kopelman R. Learning Clinical Reasoning. 2nd ed. Philadelphia: Wolters KluwerI Lippincott Williams & Wilkins. 2010. ISBN: 978-0-7817-9515-9.
  2. Stern SDC, Cıfu AS, Altkorn D. Symptom to Diagnosis. An evidence- based guide. 3rd ed. McGraw-Hill Education. 2015. accessmedicine.com.
  3. Senanayake S. Clinical Cases in General Medicine 3e. 3rd ed. Sydney: McGraw-Hill Education. 2015. ISBN: 9781743074503.
  4. Andreoli TE, Carpenter CCJ, Griggs RC, Benjamin IJ. Andreoli and Carpenter’s Cecil Essentials of Medicine (Cecil Essentials of Medicine) 7th ed. Philadelphia : Saunders/Elsevier. c2007. ISBN:9781416029335.
  5. Sox HC, Higgins MC, Owens DK. Medical Decision Making. 2nd ed., 2013.
  6. Laposata M. Laboratory Medicine 2nd ed. McGraw Hill Access Medicine.  2014.       
  7. Rodwell VW, Bender DA, Botham RM, Kennelly PJ, Weil PA. Harper’s Illustrated Biochemistry. 30th ed. Lange. 2015
  8. Garden, O. James , Andrew W.  Bradbury, John L.R.  Forsythe, and Rowan W.  Parks. Principles and Practice of Surgery [in English]. 6th ed.  Edinburgh, UK: Elsevier I Churchill Livingstone, 2012.
Önerilen Okumalar/Materyaller
  1. Gray's Anatomy for Students: With STUDENT CONSULT Online Access, 3e 3rd Edition. Richard L. Drake, A. Wayne Vogl, Adam W. M. Mitchell, 2015
  2. Clinical Biochemistry, An Illustrated Colour Text. Gaw, Murphy, Srivastava, 2013
  3. Raphael Rubin, David S. Strayer. Rubin's Pathology: Clinicopathologic Foundations of Medicine, 2014
  4. Dr. Erick Arden Bourassa. Pharmacology for the Medical Student, 2014
  5. Jawetz Melnick&Adelbergs Medical Microbiology 26/E. Geo. Brooks, 2013
  6. Wheater's Functional Histology: A Text and Colour Atlas, 6e (FUNCTIONAL HISTOLOGY (WHEATER'S)) 6th Edition. Barbara Young, Geraldine O'Dowd, Phillip Woodford, 2014
  7. Molecular Biology of the Cell. Alberts, Johnson, Lewis, Raff., 2015

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
3
10
Portfolyo
Ödev
3
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
10
Ara Sınav
1
25
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
65
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
35
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 9 x teorik ders saati)
9
10
90
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 9 x uygulama/lab ders saati)
9
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
11
1
11
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
3
1
Portfolyo
Ödev
1
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
1
Ara Sınavlar
1
1
Final Sınavı
1
1
    Toplam
251

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir

X
2

Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir.

X
3

Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir.

X
4

Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır.

X
5

Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar.

X
6

Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar.

X
7

Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar.

X
8

Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır.

X
9

Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır.

X
10

Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular.

X
11

Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur.

X
12

Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler.

X
13

Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır.  Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar.   

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest